Webmaster, inventaris trage wegen, wandelingen:
Hugo Marissens.
Tel. 02 466 28 89
Voorzitter:
Piet de Coninck van Noyen
Tel. 02 569 38 23
Laatste wijzigingen aan de site.
Wij maken dankbaar gebruik van
en van Gmaps Pedometer
Snelle weg naar de openingspagina van Trage Wegen Dilbeek.
Juli 2008 - net terug van enkel dagen stappen in de Engelse Cotswolds, een golvende streek ten westen van Oxford.
Vaststelling:
-aantal paden op stafkaart die in de praktijk verdwenen zijn: 0
-aantal paden op stafkaart die in de praktijk ontoegankelijk zijn: 0
-aantal paden op stafkaart die in de praktijk afgesloten zijn door aangelanden: 0
-aantal paden die over privé-terrein lopen: door weiden, tuinen, landgoederen, over boerenerven, …. = de meeste.
-aantal onvriendelijke eigenaren, wanneer je door die privé-tuinen, boerenerven, … stapt: 0
-percentage van voetwegen die te velde als dusdanig zijn aangeduid: 100%.
De Belgische toestand is wel enigszins anders.
De engelse wetgeving maakt een onderscheid tussen:
![]() |
-footpath = enkel toegankelijk voor voetgangers. Bijna altijd onverhard. Lopen vaak door weiden, dwars over velden, landgoederen, door privé-tuinen... In de praktijk zijn voetgangers ook de enige mogelijke gebruikers, gezien het veelvuldig gebruik van overstapjes, draaihekken, ... Vormen vaak een meer directe verbinding tussen 2 dorpen of dorp en gehucht, dorp en boerderij... dan de verharde wegen. |
![]() |
-bridleway = meestal onverhard, toegankelijk voor voetgangers, fietsers, ruiters, géén gemotoriseerd verkeer. |
-byway = half-verharde of verharde zijwegen, toegankelijk voor alle verkeer. | |
-restricted byway = half-verharde of verharde zijwegen, niet voor gemotoriseerd verkeer. |
|
-de ander, op stafkaarten in 't wit aangeduide, al dan niet (half) verharde lokale wegen zijn privé-wegen, niet publiek toegankelijk. |
Op de Explorer-serie (kaarten van Ordnance Survey op schaal 1/25.000e) - voorbeeld links- worden footpaths met groene stippellijn aangegeven, byways met groene streeplijn. Als deze tevens onderdeel uitmaken van een langeafstandspad, komt er een ruitje bij.
Op de Landranger-serie (kaarten van Ordnance Survey op schaal 1/50.000e) - voorbeeld rechts - zijn dit rode stippel- en streeplijnen en ruitjes.
Rood of groen
= public right of way
= het recht om er gebruik van te maken.
Aan alle kruispunten, overstapjes en hekken staat een gele pijl voor de footpaths, een blauwe voor de bridleways. Omhoog, naar links, naar rechts, iets schuin.. zo getrouw mogelijk de richting aangevend. Héél belangrijk bij oversteken weiden, waar soms enkele honderden meters geen enkele aanduiding mogelijk is. Soms staan er tussenin nog palen met extra-symbool.
Bij kruispunt met verharde wegen vaak aangevuld met borden 'Public footpath' en/of bestemming er op.
![]() |
Héél gewoon. Je krijgt instructies mee hoe precies te lopen. |
![]() |
Voorbeeld 2: | |
![]() |
![]() |
Voorbeeld 3:
![]() |
Eigenaar heeft op z'n terrein het tracé van de voetweg een extra maaibeurt gegeven, zodat je precies weet hoe te stappen. |
Grote (graan)velden komen veelvuldig voor, maar zijn géén reden om voetwegen af te schaffen of te verleggen. Als het tracé er dwars door loopt, dan wordt het oorspronkelijk tracé gerespecteerd, en wordt na een ploeg-bewerk-zaaibeurt het pad weer duidelijk gemaakt. Gemeentepersoneel zorgt indien nodig machinaal voor het herstel van het tracé.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
Voetweg 35 in Sint-Ulriks-Kapelle, links op 19 april 2008, rechts op 16 mei 2008 kort nà de aanplant van aardappelen.
Het tracé van de voetweg mooi geeffend. Proficiat, zo hoort het!
![]() |
Dit is een 'gewoon' beeld in Vlaanderen. |
![]() |
Engelse voorbeeldige landbouwer: |
![]() |
En is de haag of het struikgewas
rechts wat te veel gegroeid? Kabouters aan het werk? |
Engeland:
duidelijke regels,
duidelijke signalisatie,
je weet als wandelaar welke je rechten zijn, géén twijfels waar je mag stappen,
overheid doet al het nodige om dit netwerk in stand te houden en te onderhouden
en DUS wordt er véél gebruik van gemaakt.
Hugo Marissens - juli 2008.